تومور گلوموس

تومور گلوموس چیست

Glomus Tumor
علت دردناک بودن بستر ناخن چیست

آیا تاکنون دچار ضایعه دردناک بستر ناخن خود شده اید بدون اینکه چیزی را مشاهده کنید؟

بله بیمارانی هستند به علت دردناک بودن بستر ناخن و حساس بودن آن به سرما مراجعه می کنند و ممکنه قبل از مراجعه به جراح ترمیمی یا جراح دست به پزشکان متعدد مراجعه کرده و حتی در تعدادی از موارد ناخن آنها را کشیده باشند، بله این شرحال بیمارانی است که به علت تومور گلوموس به ما مراجعه می نمایند.

تومور گلوموس تومور خوش خیم  خیلی نادری است که ناشی از گلوموس بادی  (Glomus Body) بوده و به طور عمده زیر ناخن در نوک انگشتان دست و یا در موارد نادر انگشتان پا یافت می شود،اینها کمتر از 2٪ از تومورهای بافت نرم  را تشکیل می دهند.

تومور گلوموس برای اولین بار توسط هویر در سال 1877 شرح داده شد، در حالی که اولین توصیف بالینی کامل توسط ماسون در سال 1924شرح داده شد.

از لحاظ بافت شناسی، تومورهای گلوموس از یک سرخرگ آوران، و عروق ارتباطی، وvenule ساخته شده اند.تومورهای گلوموس دارای سلول های عضلات صاف بوده و تنظیم کننده حرارت گلوموس بادی پوست را به عهده دارند و در دست معمولا بصورت یک توده کوچک دردناک در زیر ناخن تظاهر پیدا میکند. این تومورها در گوش میانی هم مشاهده می شوند و یک سوم تومورهای گلوموس زیر سن بیست سالگی مشاهده می شوند.

علایم بالینی تومورگلوموس

درد این تومور بافشار به آن و یا در سرما بیشتر میشود. بطور مثال در هوای سرد درد بشدت افزایشمیابد. اندازه تومور معمولا در حد 6-2 میلیمتراست.

در این تومورها گرچه ظاهر ناخن معمولا طبیعی است گاهی اوقات ناخن روی تومور کمی برجسته میشود وگاهی اوقات تومور به رنگ آبی در زیر ناخن دیده میشود.

احتمال بدخیم شدن این تومور ها بسیار نادر است، و از نظر شیوع این تومورها در خانمها شیوع بیشتری دارند. ولی نوع بدخیم بالای دو سانتی بوده و معمولا  در مخاط و یا زیر فاشیا دیده می شوند

درمان تومور گلوموس با جراحی

Gluomus TumorTreatment

درمان این تومور انجام عمل جراحی است. در عمل جراحی ناخن برداشته شده و در زیر آن با برش طولی در بستر ناخن تومور برداشته میشود و بستر ناخن ترمیم شده و ناخن مجددا در جای خود قرار داده می شود تا ناخن بستر مناسبی برای رشد داشته باشد. ناخن بعد از چند ماه مجددا رشد کرده و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمیشود. اگر تومور در حین جراحی بطور کامل خارج نشود ممکن است پس از مدتی مجددا عود کند. عود در بیست درصدموارد دیده میشود، در جراحی این بیماران باید ظرافت زیادی به خرج داد و بهتراست با بزرگنمایی میکروسکوپیک انجام داد و تا حد امکان تومر بصورت کامل خارج شود.

نمونه ای از تومور گلوموس در بستر ناخن

نویسنده:دکتر کربلایی خانی

ورود به کانال تلگرام و بازدید از صفحه اینستاگرام

بازدید کنندگان گرامی ضمن بازدید از قسمتهای مختلف سایت و مطالعه مطالب علمی می توانند برای عضویت در کانال تلگرام و مشاهده تصاویر جراحی زیبایی بر روی لینک زیر کلیک فرمایند.

دوستان گرامی همچنین شما می توانید با لینک زیر از صفحه اینستاگرام ما بازدید نموده ما را فالو و محبوب نمایید.